
بسیاری از افرادی که قصد دارند یک کار تجاری مشخصی را شروع کنند، اولین کاری که باید انجام بدهند این است که به دنبال خرید یک ملک یا یک دفتر اداری باشند تا امور کاری خود را در آن دفتر سر و سامان بدهند.
برای این که افراد بتوانند یک دفتر کاری خوب را انتخاب کنند، نیازمند این هستند که به نکات قابل مهمی در زمینهی خرید یا اجارهی ملک اداری توجه کنند.
ما در ادامهی این مقاله قصد داریم راهنمای خرید ملک اداری را در اختیار شما عزیزان بگذاریم اما قبل از هر چیزی باید شما را با ملک اداری آشنا کنیم تا در اجاره یا خرید آن ملک دچار اشتباه نشوید.
ملک اداری به چه ملکی گفته میشود؟
ملک اداری به ملکی گفته میشود که در آن امور مختلف اداری ومربوط به کسب و کار انجام میپذیرد. این امور شامل کارهای حسابداری، انبارداری و فروش میشود که توسط افراد متخصص در این زمینه انجام میپذیرد.
در اصل ملک اداری ملکی است که دارای مجوز ادارهی کار و شهرداری منطقه است و کارفرما میتواند امور کاری خود را در آنجا انجام دهد. این املاک به صورت قتنونی در جهت راه انداختن دفاتر عمومی و تخصصی اداری ساخته شدهاند و موقعیت کاری مناسبی را دارا میباشند.
این املاک، فقط املاک مخصوص اداری نیستند بلکه گاهی اوقات افراد برای صرفه جویی کردن در هزینههای گوناگون خود تلاش میگنند که خانههای مسکونی را نیز مجوزدار کنند و آنها را برای انجام امور اداری خود به کار بگیرند.
در ادامه شما را با نکات مربوط به خرید یا اجارهی ملک اداری آشنا میسازیم.
مهمترین نکات در خرید ملک اداری

اگر قصد خرید یا اجاره کردن یک ملک اداری را دارید، اول از همه باید برخی از ویژگیهای تأثیر گذار در کسب و کار این ملک را در نظر بگیرید و سپس آن را اجاره یا خریداری کنید.
بدیهی است که توجه به این نکات باعث گسترش اعتبار و کسب و کار شما میشود و میتواند فرد را از سود بالایی برخوردار کند. بنابراین توصیه میکنیم که در ادامهی این مقاله با ما همراه باشید.
- موقعیت ملک اداری
اولین فاکتور مهمی که در خرید یا اجارهی یک ملک اداری باید به آن توجه کنید، موقعیت مکانی ملک است. شما باید دقت کنید که کار مورد نظر شما در کدام قسمت شهر پر مشتریتر است و در همان قسمت دست به اجاره یا خرید ملک بزنید چرا که این کار باعث میشود تعاملات سازمان شما افزایش یابد و اعتبار شما و مجتمع اداریتان نیز بالاتر برود.
اگر شما به این نکته توجه نکنید و در یک جای پرت به خرید یا اجارهی ملک اداری بپردازید، مسلماً نمیتوانید آن گونه که انتظار دارید کار کنید و حتی ممکن است به جای سود بردن از محیط اداری، ضرر نیز بدهید.
بنابراین دقت داشته باشید که موقعیت مکانی ملک اداری شما باید متناسب با بازار فروش خدمات و کالاهای ارائه شده توسط ادارهی شما باشد.
- بودجه
دیگر نکتهی مهمی که در این زمینه حائز اهمیت است، میزان بودجهی شما است. بدیهی است که بودجهی مورد نظر شما مشخص میکند که در کدام منطقهی شهر میتوانید ملک اداری اجاره کنید یا بخرید.
بنابراین بهتر است شما قبل از اقدام به انتخاب ملک اداری، یک برنامه ریزی مرتب بودجه داشته باشید و طبق آن، امور مختلف خود را به انجام برسانید.
گاهی اوقات ممکن است که فردی با توجه به موقعیت مناسب ملک اداری، آن را انتخاب کند اما بودجهی کافی برای اجارهی آن نداشته باشد. در این صورت فرد میتواند با مقداری پیش پرداخت، ملک مورد نظر خود را اجاره کند و در آن به انجام فعالیت اداری بپردازد.
- وضعیت فیزیکی ملک
قبل از این که ملکی را به عنوان ملک اداری انتخاب کنید، در ابتدا توجه داشته باشید که وضعیت فیزیکی یعنی وضعیت داخل و بیرون ملک چگونه است.
نمای بیرونی ملک باید طوری باشد چه مشتری برای خدمات گیری یا خرید کالا جذب مجتمع شود.
فضای داخلی ملک اداری نیز باید به گونهای باشد که به شما قبل از راهاندازی آن هزینهی تعمیر زیادی را تحمیل نکند و هدف سازمان را به تحقق برساند.
- ملک و اهداف مجاز آن
همهی ما میدانیم که هر ملکی اعم از ملک اداری، مسکونی یا تجاری بر اساس تحقق هدف خاصی به وجود آمدهاند. بنابراین در خرید ملک اول باید توجه داشته باشید که آیا این ملک ماهیت اداری دارد یا خیر. یعنی در آینده شما میتوانید کارهای مربوط به اداره را در آن انجام دهید یا این امکان برایتان وجود ندارد.
برای این که شما بهتر متوجه این موضوع شوید، مثالی را برایتان میزنیم. تصور کنید دو شرکت با نامهای شرکت a و شرکت b موجود میباشد. شرکت اول یک کارگاه تولیدی است و شرکت دوم یک کارگاه خدماتی.
شما هیچگاه نمیتوانید کار صنعتی را در محیط خدماتی انجام دهید و برعکس. هیچگاه نیز نمیتوانید محیط خدماتی را به یک محیط صنعتی تبدیل کنید. اگر اجزای این محیطها را نیز تغییر دهید، میزان فضای آن را نمیتوانید دگرگون کنید مگر با هزینهی بسیار.
بنابراین با توجه به این مشکلات، باید دقت داشته باشید که هدف ملکی که اجاره میکنید اداری است یا نه.
- در دسترس بودن خدمات پشتیبانی
یکی دیگر از نکات مهمی که میتواند کارگشا باشد، این است که شما در انتخاب ملک اداری خود از خدمات پشتیبانی ان اطمینان حاصل کنید. یعنی این ملک را در محیطی اجاره کنید یا بخرید که به خدمات مختلف نزدیک باشد و سبب اذیت شدن شما نشود.
علاوه بر این، خود ملک نیز باید خدماتی همچون پارکینگ و آسانسور را داشته باشد و بتواند امنیت آیندهی کار اداری را تأمین کند. بدیهی است که این نکته یکی از نکات مهم در زمینهی خرید یا اجارهی ملک اداری به شمار میآید.
با توجه به این موضوع که تمام ادارات و مکانهای اداری دارای پرونده و برگههای زیادی هستند، بهتر است واحد اداری مورد نظر شما از کمدها و قفسههای مخصوص برگه برخوردار باشد.
برای دفاتر کار از چه نوع املاکی میتوان استفاده کرد؟
همان طور که میدانید املاک انواع گوناگونی دارند. برای این که بتوانید از یک ملک به عنوان یک ملک اداری استفاده کنید، میتوانید روی سه نوع ملک حساب کنید:
- · نوع اول املاک اداری، املاکی هستند که در سند آنها ماهیت اداری بودن آنها ذکر شده است و کسانی که به خرید آن میپردازند، میتوانند از تابلوهای معرف و راهنما بر روی این ملک استفاده کنند.
البته باید توجه داشته باشید که قیمت ملک اداری با سند اداری نسبت به سایر ملکها بسیار بالا است.
- نوع دیگر ملک اداری، ملکی است که ماهیت سند آن مسکونی میباشد اما به دلیل موقعیت مکانی و شراطی که ملک دارد، از آن به عنوان یک ملک اداری استفاده میکنند.
طبق قانونموجود در این زمینه، فقط مالک چنین املاکی میتواند اقدام به انجام امور اداری کند. آن هم نه همهی امور بلکه برخی از امور اداری خاص که در منطقه کاربرد زیادی دارند.
اگر مالک از این ملک استفادهی دیگری کند، شهرداری موظف است که ملک را پلمپ نماید.
- نوع سوم املاک اداری همان املاک مسکونی اما با ماهیت اداری هستند که در آن میتوان کسب و کار اداریای را راهاندازی کرد.
بسیار مهم است که هدف شما از خرید ملک اداری، خرید چه نوع ملکی است. گاهی اوقات شما میخواهید دفاتری همچون دفتر ازدواج، دفتر وکالت و دفتر مهندسی را راهاندازی کنید. باید بدانید که این املاک اداری با هزینههای کمتر نیز به کار میآیند.
اما برای تأسیس بانک و مراکز خدماتی بزرگ باید هزینهی زیادی را متقبل شوید.
مزایای خرید ملک اداری

خرید ملک اداری مزایای زیادی را برای خریدار به وجود میآورد. این مزایا شامل موارد زیر میشوند.
- اولین مزیت ملک اداری این است که قیمت این ملک نسبت به سایر ملکها بالاتر است و زمانی که قیمت خانه یا ملک بالا برود، ترقی چشمگیری در قیمت این املاک به وجود میآید.
- زمانی که شما ملک اداری خریداری میکنید، یعنی در اصل میخواهید در این ملک کار انجام دهید. بنابراین ترسی از این ندارید که همسایگان شما از شما شکایت کنند یا قانون ملک شما را توقیف نماید.
به همین علت با خیال راحت و به دور از اضطراب، میتوانید فعالیت کاری خود را در این ملک خریداری شده آغاز نمایید.
- مزیت دیگر ملک تجاری این است که در ملک اداری میتوانید هر فعالیتی را آغاز کرده و ادامه دهید.
معایب خرید ملک اداری
هر ملکی بر خلاف مزایای زیادی که دارد، معایبی را نیز دارا میباشد. ملک اداری نیز از این قاعدهی کلی جدا نیست.
خرید ملک اداری دارای معایب زیر است:
- این ملک نمیتواند به ملک تجاری یا ملک مسکونی تبدیل شود چرا که ماهیت آن فقط اداری است.
- خرید ملک اداری نیاز به سرمایهی اولیهی زیادی دارد که گاهی اوقات افراد نمیتوانند از پس سرمایهی اولیهی مورد نیاز این ملک بر بیایند.
- عیب دیگر این ملک این است که در یک مجتمع اداری باید برای انجام فعالیت، رضایت تمامی مالکان رسمی آن مجتمع را به دست بیاورید.
کاربرد ملک اداری و تأثیر آن در کسب و کار
املاک اداری خریداری شده میتوانند در کسب و کار فرد یا افراد، تأثیری مثبت بگذارند و آن را رونق دهند. شما با در اختیار داشتن یک ملک اداری میتوانید آن را به خدماتی از قبیل خدمات زیر ارائه دهید:
- مطبهای پزشکی مانند مطب دندانپزشکی یا مطب آزمایشگاهی
- · داروخانه
- دفتر انجام خدمات کوچینگ
- · شرکتهای دانش بنیان و کارگاههای تکنولوژی و فناوری
- مراکز آموزشی مانند کلاسهای زبان و کلاس چرتکه
- دقتر رسمی طلاق و ازدواج
- دفتر رسمی وکالت
- دفتر چاپ و انتشار روزنامه و کتابهای مختلف
- دفاتر مربوط به بهداشت، نظافت و امور خانگی
- مهد کودک
- دفتر مدیریت و مهندسی وابسته به بازار
سخن پایانی
اگر به دنیای امروزی خود نگاهی بیندازیم، متوجه میشویم که هر فردی برای درآوردن پول به دنبال راه انداختن کسب و کار مشخصی است.
گاهی اوقات ممکن است این کسب و کار شامل کارهای خدماتی و اداری شود. در این صورت لازم است که فرد پیش از آغاز کار خود، به دنبال یک دفتر یا یک محیط باشد تا بتواند امور اداری خود را در آنجا انجام دهد.
ما در این مقاله سعی کردیم راهنمای خریدی برای خرید ملک اداری به شما ارائه دهیم تا با استفاده از آن، راحتتر دست به انتخاب بزنید و خرید کنید. علاوه بر این، با ذکر مزایا، معایب و کاربرد ملک اداری تلاش کردیم آشنایی شما را با این گونه املاک افزایش دهیم. امید است این مطلب برای شما مفید بوده باشد.